Med en baggrund som min, er de kreative fag yderst interessant og jeg kan se at der er store muligheder for udvikling, innovation og at åbne elevers verden med H/D. Ikke mindst er det en god måde at forberede eleverne på den tankegang man bliver mødt med på de videregående uddannelser. Jeg har i min tid i skolerne stødt på udfordringer i dette fag og de er alle vigtige og er til tider svære at løse. Det drejer sig bl.a. om logistik og materialer. Men jeg synes også jeg har mødt lærer og elever som bare springer ud i det og udfolder deres kreativitet.

Mine forløb og projekter

Jeg har efterhånden været aktør i en del projekter og jeg vil fortælle og vise nogle af dem her til inspiration. Jeg er en stor fan Pinterest og har nok fået 98 % af mine ideer og inspiration derfra, så jeg vil ikke tage æren for at komme op med ideerne. Jeg har dog ofte justeret og redigeret i ideerne for at få dem tilpasset til de elever jeg har haft.

Filte Juletræer 2016

Ideen kom fra en af mine kollegaer som har lavet projektet tidligere. Fordelen med dette projekt var klart at eleverne var meget selvkørende. Dette er utrolig vigtigt når man står med 76 elever på en gang. Samtidig fik eleverne både mulighed for at arbejde med Sløjd og håndarbejde. Ikke mindst kom der et utrolig godt produkt ud af det.

Jeg har lavet projeket, hvor sløjd var med, men også uden. Jeg manglede nemlig et lille projekt til en 3 årgang som jeg havde til billedkunst. De filtede også et juletræ, dog uden træ fod. Begge projekter kom der utrolig søde og pæne produkter ud af.

(Billedet til  til venstre er fra 3 årgang og billedet til højre er 4 årgang med træfod)

skaermbillede-2017-02-17-kl-19-23-3515589753_10154824807319793_7587002764450296438_n

Ler Nisser – 2 årgang 2016

Som en del af et tværfaglig forløb på en emne dag skulle skolens fire 2.klasser være kreative og lave lernisser med strikhue på. Ideen var en af klasselærerne på 2 årgang og havde gode erfaringer med den.

Meget simpelt gik projektet ud på at eleverne fik hver en klump ler, som de skal forme til en byste (overkrop til hoved). Eleverne fik instruktion til at lege med ansigtet altså næse, øjne, mund mv. Og ellers fik de fri lejlighed til at forme. Når lernissen var færdig skulle den tørre. Nisserne blev også malet og til sidst fik de en rød hue på lavet af tubestrik.

Billedet er en nisse jeg har formet som eksempel for eleverne. Den er derfor ikke malet. Huen er sat fast med ståltråd for at skulle side bedre fast.

skaermbillede-2017-02-17-kl-19-23-28

Ideen brugte jeg også til én af de tre 3.klasser i billedkunst. her fik de dog frihed til selv at bestemme hvordan den skulle se ud.

LUNCH BAG – Syprojekt – 2015/2017

Jeg har lavet dette projekt med forskellige årgange, dog er det vigtigt at eleverne kan håndtere en symaskine. Jeg brugte bl.a. projektet som en øvelse til at en 4 årgang skulle have deres sykørekort. Jeg har også brugt det til en 5 årgang, hvor fokus lå på at eleverne skulle træne deres kompetencer indenfor syning og at håndtere symaskinen.

Opskriften har jeg fundet på Pinterest og har justeret den efter elevernes evner og niveau.

skaermbillede-2017-02-17-kl-19-22-36

Til 5 årgang lavede jeg selv en syopskrift til dem, dette gjorde jeg for at eleverne også skulle øve sig i at læse en opskrift og kunne arbejde mere selvstændigt.

Nålepude – venteopgave – 2017

skaermbillede-2017-02-10-kl-20-28-00Der vil altid være elever som er hurtigere end andre, derfor er det vigtigt at have ekstra opgaver liggende som eleverne kan gå i gang med. Jeg fandt derfor endnu et syprojekt på Pinterest, hvor eleverne skulle sy en nålepude som kan sættes på håndledet. Bagtanken med denne idé, var at eleverne bidrog til værktøjer i H/D lokalet, da vi manglede nålepuder og dette måske kunne forebygge at så mange nåle forsvandt. Samtidig var det med til at de fortsat øvede sig i at læse en opskrift, samarbejde og arbejde selvstændigt.

Opskriften kan du finde her:  syopskrift-malepude-pdf

Amedeo Modigliani 2016/2017

Jeg ønskede at udfordre mine elever på 3 årgang og den nye platform minuddannelse er dette bestemt muligt på en nem og overskuelig måde. Jeg ville gerne at eleverne også fik opgaver hvor de skulle læse og selv undersøge kunstnere og deres kendetegn.

På min søgen gennem Pinterest “faldte” jeg over Amedeo Modigliani, som andre havde brugt til at lave et billedkunskaermbillede-2017-02-17-kl-19-22-46st forløb. Med inspiration fra de billeder og forløbbeskrivelser jeg kunne finde lavede jeg selv et forløb med Amedeo Modigliani som hovedperson. Hele forløbet skulle ende med at eleverne selv laver et portrætbillede med inspiration fra Modigliani. Synes selv resultatet blev super godt.

Jeg valgte at eleverne skulle bruge Caran Dash farver og tegne på sortpapir.

 

 

 

 

Kreativ Værksted/Fordybelsesfag – Knytning, Cernit ler, Rislamper 2017

Hver uge har eleverne en time i fordybelse og mit hold er et kreativ værksted, hvor vi laver lidt af hvert. Eleverne har bl.a. arbejdet med knytning, hvor fokus lå på armbånd og nøgleringe. Ydermere har eleverne også arbejdet med Cernit ler, hvor de selv skulle forme perler mv. til bl.a. at lave smykker med.

Det er altid spændende at se, hvilke resultater som eleverne får skabt. De kan nemlig tit overraske!

DIY Rislamper
Eleverne arbejder pt. på at designe et look til deres helt egen rislampe. Jeg glæder mig meget til at se, hvordan det resultat ser ud. De har hver fået en rislampe fra Ikea, hvor de selv skulle designe hvordan den skal pyntes. Jeg har forsøgt at ligge op til at de skal tænke i papir såsom Origami.

 

 

 

Formalfabet 3 klasserne – 2017

Da jeg søgte efter inspiration på nettet, faldt jeg over Frøken Billedkunst, som har haft et forløb omkring et formalfabet. Jeg synes dette var yderst interessant tilgang til at lærer at tegne og derfor har jeg ladet mig inspirere af dette og mine elever i 3 klasse arbejder med dette emne. Mit mål med forløbet var meget enkelt at jeg ønskede at eleverne skulle se på en opgave på en ny måde. Så istedet for at se fx en hund, skal de se de former som hunden består af. Dette var med hensigten at de elever som ofte går i baglås pga. en opgave og med det samme melder ud de ikke kan, måske vil kunne se på opgaven på en ny måde.

Min erfaring er at de faktisk hurtigt tager det til dem, og det er en meget underbevist proces som sker. De er nemlig ikke klar over de ser formerne, men når de udspørges derom kan de nemt og hurtigt finde dem og sige hvad de er og hvorfor. Min plan er at de skal slutte af med at lave et Påskeprojekt, som også er med inspiration fra Frøken Billedkunst. De skal tegne en påskehare, hvor de får et inspirations billede de skal tegne efter.

Når billederne er færdige ligger jeg dem op.

String Dolls 3 klasserne – 2017

Et af de projekter som ligger klar, er at jeg vil arbejde med et lille håndarbejde projekt sammen med 3 klasserne. De skal nemlig lave deres egne “String Dolls”. Min kollega havde en bog netop om emnet og en vejledning som jeg synes er rimelig til at gå til for både voksne og børn. Jeg har som princip at jeg altid selv forsøger at lave produktet inden eleverne skal have det i hænderne, så har jeg nemlig et bedre grundlag for at hjælpe dem.

Billedet er af den String doll jeg fik lavet. Synes selv resultatet blev godt og glæder mig til at eleverne skal prøve det.