Aalborg Idrætsgymnastik Forening – Frivillig

AIG-logoSiden en ung alder har jeg altid beskæftiget mig med idræt og dette gerne gymnastik. Så, da jeg flyttede til Aalborg kontaktede jeg AIG Aalborg og fortsatte min passion for undervisning i rytmisk gymnastik. Som en del af AIG’s vision, ønskede de at skabe forandringer og økonomisk vækst i takt med den nye skolereform, som lød på et større samarbejde med lokale foreninger.

Jeg kom i dialog med foreningen omkring dette og jeg blev tilbudt at starte som deres foreningsudvikler – med potentiale som centerleder. Grundet et manglende forarbejde og måske større kendskab til markedet blev dette samarbejde kun til 3 måneder. Men i min tid hos AIG formåede jeg ikke kun a få sat skub i bookinger i hallen, men også skabe en større synlighed og branding af foreningen.

Det er i stor grad det sociale aspekt af en forening som holder den i live. Ikke sagt at økonomi ikke spiller en stor rolle, men hvis ikke de sociale rammer er efter brugernes ønske, bliver de jo ikke i foreningen og dette er selvom prisen er god. Det handler om service og hvis servicen er dårlig går vi til en anden.

Sociale miljø, Facebook og synlighed

En stor del af arbejdet omhandlede at skabe et bedre kommunikativt fundament for foreningen. Bl.a. manglede der en form for struktur i forbindelse med kommunikationen eksternt (dette er ikke optimalt endnu, men på dagsordnen). Dette var lige fra praktisk information som man kan finde nyttigt til at bruge de sociale medier og mail som allerede var skabt.

Kommunikation, markedsføring og salg

Den kommunikative del var en stor del af foreningen, da bestyrelsen ikke selv kunne stå for den store kommunikative del som det ville kræve at forandre og udvikle. Derfor omhandlede opgaverne bl.a.:

– Administrere Facebook og skabe større synlighed omkring aktiviteter i hallen. På de 3 måneder skabte jeg ikke kun større synlighed på de sociale medier, men formåede at skabe et gennemsnitligt “kig” på opslag på omkring 2500 seer.
– Skabe en større kontaktflade ud til medlemmerne ift. tilbud i foreningen
– Koordinere og administerer skolehenvendelser og skabe en større synlighed overfor de tilbud som AIG tilbød
– Udarbejde det grafiske salgsmateriale og reklame til on og offline medier
– Koordinere trænere og ekstra foreningsaktiviteter
– Filme, videoredigering og administration på youtube
– Koordinere med trænere om fremtidige aktiviteter og branding af dette on og offline

Video eksempler:

Præsentationsvideo til MIG DM i Hold d. 15 november 2014

DM i Hold i AIG d. 15 november 2014

Præsentationsvideo til KIG DM i Hold 2014

DM i Hold KIG d. 22-23 november 2014 i KBH

 Bedsteforældre Dag – Talentpigerne AIG 2014

MasterClass Event d. 7 december 2014

Grafiske Eksempler:
På billedet vises den flyer som blev udarbejdet til SøndagsRÆS og plakaten til DM i Hold for Mænd
På billedet vises den flyer som blev udarbejdet til SøndagsRÆS og plakaten til DM i Hold for Mænd

Jeg var bl.a. ansvarlig for markedsføring og udviklingen af arrangementet SøndagsRÆS – Familiegymnastik, som finder sted hver søndag i hallen. Billedet vist her blev trykt til flyers og uddelt i hallen og til hold. DM plakaten blev brugt til at sende ud på Facebook og fysisk i hallen som reklame.

 

Eksempler på kommunikation og visueludtryk på Facebook:

Jeg hjælper fortsat med at administrerer AIG’s Facebook og lave enkle koordinerende og kommunikative opgaver, da jeg ikke synes at det var rimelig at “tabe” de gode resultater på gulvet. Modtagelsen af den øgede kommunikation har været ud over alle forventninger og ikke kun en større interesse for foreningen og sporten på Facebook, men ikke mindst internt i foreningen og dens medlemmer, som finder det dejligt.

Jeg er vokset op i en forening og ved hvor stor en betydning et godt socialt miljø kan have på et barn, så derfor er det en passion fra min side at hjælpe til med at skabe og optimere AIG.

De viste billedeeksempler er også vist for at vise de resultater jeg skabte, fra en dækning fra 100-300 seer til nu at rammer næsten 6000. I er selvfølgelig også velkommen til at besøge AIG Aalborg Facebook

11

Udvikling, forandring og nyskabelse

Et andet aspekt af arbejdet hos AIG, var udviklingsdelen, som jeg, med min akademiske baggrund virkelig så frem til at hive i. Dette omhandlede bl.a.

– Udvikling af koncepter til nye arrangementer i hallen i de ledige tider, som er svære at booke til skoler mv.
– Udvikling af koncepter til nye hold
– Dialog med andre interessenter om muligheder for hold og andre aktiviteter
– Undersøgelse af markedet og konkurrenter
– Optimering og udvikling af den interne kommunikation – trænere og bestyrelsen imellem
– Optimering af ekstern kommunikation

Resultater

Det er svært at sige konkret hvad resultaterne var, men har forsøgt at opliste dem herunder:

– Øget indtjening
– Større synlighed i lokalsamfundet
– Optimering af socialt miljø
– Givet bestyrelsen en bedre forståelse af deres vision og gøren
– Skabt flere tilbud og arrangementer
– Skabt større indtjening på SøndagsRÆS og større synlighed

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s